2009年7月3日星期五

活動推介)性別研究公開講座:社會變動與家的流轉(7月15日)

公開講座:社會變動與家的流轉

Public Lecture: Social Transformation and the Metamorphosis of the Family

(講座以普通話主講,討論以廣東話及普通話進行)

(lecture in Putonghua, discussion in Cantonese and Putonghua)


主辦:香港中文大學性別研究課程

Organiser: Gender Studies Programme, The Chinese University of Hong Kong

贊助:利希慎基金

Sponsor: Lee Hysan Foundation

登記


Registration


日期 / Date


Wednesday, 15 July 2009

時間 / Time


7:30 p.m. - 9:30 p.m.

地點 / Venue


香港灣仔軒尼詩道15號溫莎公爵社會服務大廈202 (港鐡灣仔站A2出口)

Room 202, Duke of Windsor Social Service Building, 15 Hennessy Road, Wan Chai, Hong Kong (Wan Chai MTR Exit A2)


講者 / Speaker


夏林清博士

(台灣輔仁大學 - 心理學系教授兼系主任)

Hsia Lin-Ching, Ed. D.

Professor and Chair

Department of Psychology,

Fu Jen Catholic University, Taiwan


講者簡介 / Biography

夏林清於50 年代台灣出生,年輕時就有意識地對付著自己的政治恐懼症,努力地、不順理成章地在台灣歷史斷裂與政治壓制的環境中,變成一名去政治性的心理教育工作者;她對政治與歷史的覺察意識與她在心理教育領域中的實踐工作是相應聯繫的。由1986 年迄今,夏林清以心理教育工作者的身份投入在草根教育與運動的方案中。在社會活動的脈絡裡,創造條件與發展方法以利弱勢社群的學習與發展就是她的心理學生涯的全部。在這些年中她參與了許多社會事件,亦記錄了系列的案例。生命選擇、專業發展與社會探究這三者,對她而言是合而為一的。這「合而為一」是一個關係看見與發展的整合過程。在行動中認識正是這三者間關係得以被發現、確認與發展的道理。夏林清於美國哈佛大學修讀諮商與諮詢心理學並取得博士學位。

http://www.psy.fju.edu.tw/new0916/hsia.htm


講座內容 / Abstract


大部份的人對「家」都有某種僵硬的想像,意思就是說家要符合某種標準和期待才是美滿家庭。「家」其實有一種難以明說的趣味,都有它內部某種很難為外人道的尷尬、狼狽,不叫它「傷痕」,而是不同的人近身相處時,不可免的一種相磨的擠壓刻痕。 那麼小的空間,幾個人擠在裡面過日子,本身就蠻整人的,還要說女的要怎麼演?男的要怎麼演?媽媽要怎麼演?小孩要怎麼演?所以「家」很多時候反而變成了一種束縛的規訓空間,變成你進去想放鬆,但事實上還沒放鬆就又得把另一個帽子戴起來,為人父母因為要把小孩子養大,很多時候會選擇更抑制自己身心俱疲的某種狀態。「家」之內有沒有壓擠?「家」之內的壓擠跟這個社會的資源怎麼分配有沒有關係?是次講座的兩個重點為「家」的承擔與家之內的擠壓,以及「家」是社會田野的由內往外翻轉的解構鬆動歷程。


主持 / Chair


陳順馨博士

香港嶺南大學文化研究系副教授

陳順馨推動性別教育及研究多年,研究興趣包括性別與敘事、女性主義與文化研究、和平與日常生活、中國現代文學等,個人學術專著包括<<中國當代文學的敘事與性別>>(19952007) <<社會主義現實主義理論在中國的接受與轉化>>(2000) <<1962:夾縫中的生存>>(2002) ,與人合編<<婦女、國家與女性主義>>(2004) <<多彩的和平---108名婦女的故事>>(2007)她是香港女性主義組織新婦女協進會的創會會員,自80年代開始參與本地的婦女運動。

Chan Shun-hing, PhD

Associate Professor

Department of Cultural Studies

Lingnan University

Chan Shun-hing has been involved in gender education and research for years. Her research interests include gender and narratives, feminism and cultural studies, peace and everyday life, and modern Chinese literary studies. Her works in book form include Gender and Narratives in Contemporary Chinese Literature (1995, 2007), The Reception and Transformation of Socialist Realism in China (2000), 1962: Interstitial Survival (2002) and edited works on Women, Nation and Feminism (2004) and Colors of Peace---Stories of 108 Women (2007). She is a founding member of the feminist organization, the Association for the Advancement of Feminism, and has been active in the local women’s movement since the 1980s.


查詢 / Enquiry

網址 / Website:

http://www.cuhk.edu.hk/gender/publiclecture.htm

電郵 / Email:

genderstudies@cuhk.edu.hk

電話 / Tel.:

(852) 26961026

傳真 / Fax:

(852) 26037223

没有评论:

发表评论

書籍銷售資訊

書籍銷售資訊 【總代理】 ➡ ️   台灣: 唐山 / 正港 https://www.facebook.com/TonsanBookstore 【伙伴書店】 ➡ ️   香港 序言: http://www.hkreaders.com ...